top of page
Keresés

Imposztor szindróma - Belső gát a márkaépítésben

Frissítve: máj. 23.



Az imposztor szindróma - a belső hang, ami azt suttogja, "nem vagy elég jó", "csak szerencséd volt", "hibàztàl" - számos vállalkozó és személyes márka építője számára ismerős érzés. Ebben a digitális korban, ahol a személyes márkád az üzleti siker kulcsa lehet, az ilyen típusú önszabotálás különösen ártalmas. Az imposztor szindróma nemcsak hogy aláássa az önbizalmat, de akadályozhatja a szakmai fejlődést és a vállalkozás növekedését is. Nézzük meg, hogyan küzdheted le ezt a belső ellenséget, hogy sikeresen építhesd a személyes márkádat.


Mivel állunk szemben?

Az imposztor szindróma egy pszichológiai jelenség, amely az embereket arra készteti, hogy kétségbe vonják saját képességeiket és sikereiket, gyakran a szerencsének vagy a külső tényezőknek tulajdonítva azokat, nem pedig a saját erőfeszítéseiknek. Érdekes módon éppen a sikeresebbnek számító emberekre jellemző leginkább. Egy bank igazgató például így nyilatkozott: amikor megválasztottak, azt hittem valamiféle tévedés történt. 5 évbe telt, mire úgy tudtam odaállni a bizottság elé, hogy ne aggódjak azon, hogy kirúgnak.


A social media márkaépítés kontextusában is nagy károkat okozhat a jelenség, hiszen a közösségi média platformokon való jelenlét magabiztosságot, az előnyök kihangsúlyozàsàt és egyértelmű értékajánlatot követel meg!


Nem szeretnék megijeszteni, vagy eltántorítani senkit. Nem lehetetlen erős imposztor szindrómàval sikeresnek lenni. A legtöbben képesek arra, hogy ne mutassák ki az aggodalmukat, és kifelé egy stabil képet láttassanak, azonban a negatív belső hang mindig ott van bennük. Megannyi előadó, vagy magas pozícióban lévő személy számol be arról, hogy kifejezetten izgult olyan beszédek előtt, amelyek kivülről magabiztosnak tűntek. Egyvalami biztosan segít: a gyakorlat. Egy idő után minden rutinná válik, és az imposztor szindróma egyszerűen értelmét veszti. A probléma az, hogy sokan még az elkezdésig sem jutnak el. Rengeteg felesleges aggódást és időt spórolhatnánk meg, ha képesek lennénk csökkenteni az imposztor szindrómánkat.

Fake it until you make it

Minden kezdet nehéz, de a mélyvíz elkerülhetetlen a fejlődéshez. Nincs más lehetőségünk, mint azt mutatni, hogy képesek vagyunk rá, mindaddig, amíg bebizonyítjuk magunknak, hogy valóban így van. De hogyan lehet megtenni az első lépést? Ehhez bizony nem árt a külső segítség. Motivációként nézzük meg, mi jellemző azokra a személyekre, akik imposztor szindrómával küzdenek, és mivel fogunk egész életünkben küzdeni, ha nem tesszük meg azt a bizonyos kezdő lépést. Önbizalom hiánya: Az imposztor szindróma megakadályozhatja, hogy magabiztosan jelenj meg a social media platformokon, vagy olyan offline eseményeken ami létfontosságú lenne a márkád építése során és a közönséged elérésében. A közösségi média dinamikus világában a félelem, hogy nem vagy elég jó, nagy mértékben akadályozza hogy kilépj a nyilvánosság elé, ami elengedhetetlen lenne a márkád növekedése szempontjàból.


Lehetőségek elszalasztása: Hiába vágyik szinte mindenki a sikerre, csak kevésnek van bátorsága tenni érte. Vakmerőségünket nagyban befolyásolja az önmagunkról alkotott kép, és az, hogy elég jónak gondoljuk e magunkat. A sorozatosan elmulasztott lehetőségeknek az imposztor szindróma is okozója lehet, és ez sajnos egy ördögi kör. Minél több az elmulaszott lehetőség, annál kisebb az esély rá, hogy bele mersz vágni.


Kommunikációs akadályok: Az imposztor szindrómàval együtt jár egy belső hang, ami folyamatosan lenyom, nem hagyja hogy kimond: jó vagyok. Így tehát azt is nagyban befolyásolja, hogy hogyan kommunikáljuk márkánk értékeit és sikereit a közönségünk felé a közösségi médián keresztül. A magabiztos kommunikációt -hacsak nem sikerül tanult módon felülírni - felváltja a félénkség, mentegetőzés, ami nem lesz túl jó benyomást!


Hogyan szabadulhatsz meg tőle?

Most nézzünk néhány gyakorlati tanácsot arra, hogyan küzdheted le ezt a belső ellenséget a szakmai életben és a közösségi média márkád építése során.


1. Engedd, hogy érezd, de ne engedd, hogy uralja a cselekedeteidet!

Az imposztor szindróma természetes. Szinte mindenki, aki komolyan veszi a karrierjét, időről időre küzd ezzel. Tudatosítsd magadban, hogy a belső hang, ami azt diktálja: nem vagy elég jó, a legtöbb emberben jelen van, a kérdés csak az, hogy ki az, aki hagyja eluralkodni és ki az, aki képes arra a szintre csendesíteni, hogy hasznos motiváció legyen, de ne gátolja a cselekedeteit.


2. Fejeltsd el az összehasonlítást!

Az összehasonlítás csapdàja gyakori jelenség, különösen a közösségi médiában és az üzleti életben, ahol mindenki a legjobb arcát mutatja. Az állandó összevetés másokkal azonban árthat az önbizalmadnak és megakadályozhatja, hogy meglásd saját sikereidet és értékeidet.

Ez a magatartás ugyanis hosszú távon elvonhatja a figyelmet a saját céljainkról és sikereinkről, miközben erőforrásokat pazarol az irreális elvárások és a tökéletességre való törekvés miatt. Mindenki más sebességgel halad az életében és a karrierjében. Emlékezz arra, hogy ahol mások vannak, az nem határozza meg a saját értékedet vagy sikereidet.


3. Merj visszajelzést kérni!

Legnagyobb félelmeinktől úgy szabadulhatunk meg, ha szembenézünk velük. Úgy érzed, nem vagy elég jó? Kérdezd meg pár bizalmasabb embert a környezetedből, hogy ők hogy látnak téged. Ne félj konstruktív visszajelzést kérni másoktól. A külső perspektíva segíthet objektívebb képet alkotni a teljesítményedről és hozzájárulhat az önbizalmad növeléséhez. Ne feledd, a cél nem az, hogy egyáltalán ne kapj negatív kritikát, de nagy valószínűséggel kellemesen fogsz csalódni.


4. Építsd a márkád rendületlenül, még akkor is ha nem érzed úgy.

A márkaépítést nem szabad halogatni. Tűzz ki reális célokat és kétséget nem ismerve tegyél meg értük minden tőled telhetőt. Ne várj azonnali sikert. A közösségi média márkád építése időt és következetes erőfeszítést igényel. Tartsd észben, hogy nem tudod elrontani! Az online térben olyan gyorsan történnek a dolgok, hogy egy egy esetleges bakira pár nap, de inkább pár óra múlva már senki nem fog emlékezni. Lényeg, hogy légy aktív és ne gondolkozz túl sokat előre. A tényleges kommunikáción keresztül tudod kitapasztalni a valódi stilusodat.



Egy-ket jó tanács a végére

Akármennyire is azt érzed, hogy még nem vagy kész, tudatosítsd magadban, hogy ez csak illúzió! Ne várj tovább a változásra vagy a tökéletes pillanatra. A legjobb pillanat a cselekvésre mindig a most. Minden egyes lépés, amit saját karriered, vállalkozások személyes márkàt érdekében teszel, beruházás a jövődbe. Tekints úgy az egészre, mit egyfajta laza, tét nélküli kísérletre, játékra ha úgy tetszik. Végül de nem utolsó sorban, merj autentikus lenni és saját magad adni, mert ez minden személyes márka alapszabálya.


Szeretnél személyre szabott segítséget kapni a személyes, vagy akár vállalkozásod márkájànak a felépítésében? Foglalj egy időpontot féláron, és kezdjünk bele!

84 megtekintés0 hozzászólás

Comments


bottom of page